Vermeulen Art Gallery
Vermeulen Art Gallery

Vermeulen Art Gallery
De Zodde 20
1231 MB Loosdrecht

Entree € 15,00
Aanvang 15.00 uur.

Er zijn slechts 50 plaatsen beschikbaar: s.v.p. telefonisch 035 582 17 30 of per email reserveren.

Email: info@vermeulenart.nl

PROGRAMMA

Joseph Haydn speelt kwartet
Joseph Haydn speelt kwartet
JOSEPH HAYDN (1732-1809)
Strijkkwartet in d op. 42

1. Andante ed Innocentemente
2. Menuet: Allegretto
3. Adagio e Cantabile
4. Finale: Presto

In het rijke strijkkwartetoeuvre van Joseph Haydn staat opus 42 verweesd tussen de andere 67 kwartetten van zijn hand. Gewoonlijk publiceerde hij deze in bundels van 3 tot 6 kwartetten voor diverse opdrachtgevers. De andere 2 kwartetten onder opusnummer 42 uit 1786 zijn helaas verloren gegaan en waren oorspronkelijk besteld door een onbekende Spaanse opdrachtgever.

De stijl van dit kwartet is eenvoudig te noemen en stelt minder eisen aan virtuositeit van spelers dan men gewend is van Haydn. Het lijkt of Haydn hier zoekt naar meer zeggingskracht met minder middelen. Het werk opent ongewoon met een Andante ed Innocentemente, gezet in mineur. Het tweede deel, Menuet en Trio, contrasteert door elegantie en lichtvoetigheid. Het zangerige Adagio cantabile moet voor Haydn’s tijdgenoot en gewaardeerde vriend Mozart, een ware inspiratiebron zijn geweest. Mozart schreef in dezelfde periode zijn beroemde kwartetten die hij opdroeg aan Haydn, een uitzonderlijke geste in die tijd. Het kwartet besluit met een Finale Presto in fugato stijl.

Sergej Rachmaninov
Sergej Rachmaninov
SERGEJ RACHMANINOV (1873 – 1943)
Strijkkwartet nr. 1

2. Romance. Andante espressivo
3. Scherzo. Allegro

De befaamde Russische pianist en componist schreef twee strijkkwartetten die hij nooit voltooide, beide zijn tweedelige werken. Het eerste is ontstaan onder het toeziend oog van zijn compositieleraar Tanejev en voldoet qua vorm en smaak daarom aan de vereisten van die tijd. De Romanze is geïnspireerd op Tjaikovsky’s Andante Cantabile uit zijn eerste strijkkwartet, daarentegen klinkt in het Scherzo al een duidelijker signatuur van de componist in wording.

Franz Schubert in 1825 (painting by Wilhelm August Rieder)
Franz Schubert in 1825
Franz Schubert (1797 – 1828)
Strijkkwartet nr. 14
‘Der Tod und das Mädchen’

1. Allegro
2. Andante con moto
3. Scherzo Allegro molto
4. Presto

Dit epische strijkkwartet is genoemd naar Schubert’s lied dat hij in het tweede deel heeft gebruikt, waarin de dood sprekend ten tonele wordt gevoerd in het gedicht van Matthias Claudius.

De tragische spanningssfeer tussen liefde en vergankelijkheid klinken door in de hoekdelen door de lieflijke thema’s te laten begeleiden door dreigende klinkende triolenbeweging. Dezelfde spanning die Schubert weet op te wekken middels een triolenmotief in de toonzetting van Goethe’s gedicht ‘Erlkönig’, tussen onschuld en dood.

In Schubert’s eigen bewoordingen over zijn ‘Droom’:… Ik zwierf opnieuw naar verre landen. Gedurende lange, lange jaren zong ik mijn liederen. Maar als ik over de liefde wilde zingen veranderde ze in verdriet en als ik over verdriet wilde zingen werd het tot liefde omgevormd….een vrome maagd die kort geleden was gestorven verscheen aan mij. En er vormde zich een cirkel rondom haar graftombe….Voor ik het wist was ik binnen de cirkel, vanwaar de lieflijkste melodie weerklonk.