Vermeulen Art Gallery
Vermeulen Art Gallery

Vermeulen Art Gallery
De Zodde 20
1231 MB Loosdrecht

Entree € 25,00
Aanvang 15.00 uur.

Er zijn slechts 50 plaatsen beschikbaar: s.v.p. telefonisch 035 582 17 30 of per email reserveren.

Email: info@vermeulenart.nl

PROGRAMMA

Franz Schubert
Franz Schubert
Franz Schubert (1797-1828)
Strijkkwintet in C (D956 – op.post.163)
voor 2 violen, altviool en 2 cello’s

1. Allegro ma non troppo
2. Adagio
3. Scherzo (presto) – Trio (Andante sostenuto)
4. Allegretto

Alexander van den Tol, viool
Dana Mihailescu, viool
Huub Beckers, altviool
Anneke Janssen, cello
Eveline Kraayenhof, cello

Franz Schubert groeide op in een wereld die werd beheerst door oorlog en onzekerheid. Wenen werd aan het begin van de 19e eeuw enkele malen belegerd door de troepen van Napoleon. Zelfs zijn ouderlijk huis, waar hij ook als hulponderwijzer werkte, werd door granaten getroffen. In die stad vol ontheemden, vluchtelingen en soldaten, ontstond bij de burgerij de behoefte om de luiken te sluiten en geborgenheid te zoeken bij de eigen familie en vrienden.
Die sfeer was de voedingsbodem voor de huisconcerten, voor de kamermuziek waar Schubert zo overvloedig voor heeft gecomponeerd. Veel van zijn ruim 20 pianosonates, honderdenliederen, meer dan 15 strijkkwartetten, en honderden andere werken voor diverse bezetting voerde hij zelf uit tijdens de zogenoemde ‘Schubertiades’, muziekavonden die al snel gewilde culturele bijeenkomsten werden.
Aan het eind van zijn korte leven werd Schubert ernstig ziek. Vlak voor zijn dood componeerde hij het monumentale strijkkwintet. Hoewel groots van opzet (het stuk duurt bijna een uur) is het muziek van een ongelooflijke intimiteit, waarin Schubert nog één keer al zijn ervaring en meesterschap heeft weten te leggen. Het langzame deel lijkt vooruit te wijzen naar de enorm lange spanningsbogen die de laat-romantici (zoals Bruckner) kenmerken. En horen we in het laatste deel iets terug van zijn Hongaarse voorouders?
Zelf heeft hij een uitvoering niet meer meegemaakt. Pas 22 jaar na zijn dood kwam er een sterk ingekorte versie op het podium, enkele jaren later gevolgd door een eerste uitgave. 
Nu is het kwintet een van de onbetwiste hoogtepunten uit hetromantische kamermuziek-repertoire.